تاریکخانه

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

تاریکخانه

من نمیدونم آیا هر کدوممون یه سرنوشتی داریم یا تصادفی عین یه پر با نسیم به این طرف و اون طرف میریم.ولی فکر میکنم شاید هردوی اینها درست باشه.شاید هردوی اینا در یه زمان اتفاق میفته...فارست گامپ

مترجم و نویسنده سینمایی
دانشجوی دکترای مطالعات تئاتر در دانشگاه چارلز جمهوری چک
لیسانس زبان روسی ازدانشگاه شهیدبهشتی
فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس
فارغ التحصیل دوره فیلمسازی از انجمن سینمای جوانان ایران

سابقه همکاری با روزنامه بانی فیلم، مجله فیلم نگار، 24، سینمااعتماد، بولتن جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان،سایت های سینماسینما و...

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

بر فراز درخت زندگی

منتشر شده در روزنامه بانی فیلم شماره 2007-19 خرداد 1390

مروری بر چند نقش ماندگار براد پیت به بهانه اکران محدود درخت زندگی

 بر فراز درخت زندگی

 

در فیلم "درخت زندگی" ساخته تحسین شده ترنس مالیک نقشی که براد پیت ایفا می کند، یادآور شخصیتی در دهه پنجاه است که بسیار مقرراتی است ، به هیچ وجه از بیهودگی خوشش نمی آید و عاشق خانواده و فرزندانش است.حالا اینکه پیت چگونه توانسته خود را از کابویی ولنگ و باز در فیلم تلما و لوئیز که دائما سر جاده ها می ایستاد به چنین نقشی با این ویژگی ها برساند که حتی بچه هایش را هم هنگام رفتن به کلیسا همراهی می کند، آن هم در فیلمی که اخیرا برنده نخل طلا شده، جای بحث دارد.

بازیگران بزرگ و آنهایی که حالا صاحب موقعیت ویژه ای شدند بدون شک این جایگاه را مدیون نقش های مختلف و ماندگاری می دانند که در طول فعالیت حرفه ایشان برگزیده اند.حال نگاهی گذرا داریم به چند نمونه از نقش های ماندگار براد پیت که پیشرفت و رشد این بازیگر میان سال خوش چهره را به خوبی نمایان می کند.

دالاس(1987)

پس از ایفای نقش در فیلم های نه چندان مهمی چون "کمتر از صفر" و "دردهای مضاعف" جوان اهل میسوری نخستین نقش جدی خود را در درام احساسی شبکه CBS با عنوان دالاس تجربه می کند.مجموعه ای که شامل پنج اپیزود بود.او در این سریال نقش دوست ابله دختر پریسیلا پریسلی را ایفا می کرد و اتفاقا در همین سریال بود که به همراه دیگر ستاره مجموعه،شالین مک کال معروف شد.

تلما و لوئیز(1991)

چهار سال بعد،پیت یکی از بهترین نقش های خود را در قالب شخصیت کابوی نیمه عریانی که راه خود را به نوعی به سرنوشت تلما و لوئیز تغییر ناپذیر گره می زند و سپس با همه دار و ندار لوئیز آنجا را ترک می کند! تجربه کرد. این نقش هیجان انگیز پیش از این قرار بود توسط بیلی بالدوین ایفا شود که با پیوستن او به پروژه  "باک درافت" پیت جایگزین او شد.

رودخانه ای از میان آن می گذرد(1992)

به دنبال نقش بیمارگونه پیت در قالب شخصیت تام دی سیلیو در فیلم مستقل "جانی سویید" ،رابرت ردفورد تصمیم گرفت از پیت در نقش اصلی این درام تاثیرگذار اسکاری استفاده کند.پیت در نقش فرزند شورشی وزیر که عقاید و باورهایش چندان هم با پدرش هم سو نیست این شانس را پیدا کرد تا با این نقش جلوه دیگری از استعداد و توانایی هایش را در معرض نمایش بگذارد.پس از این فیلم بود که همگان از نقش او به عنوان سکوی پرتابی یاد می کردند که می توانست به این وسیله نقش های مهمتری را به دست آورد.

افسانه های خزان(1994)

تنها یک ماه پس از آنکه فیلم مصاحبه با خون آشام با بازی پیت به موفقیت عظیمی دست پیدا کرد او بار دیگر و این بار با فیلم "افسانه های خزان" به سینماها بازگشت.به مانند فیلم "رودخانه ای از میان آن می گذرد" اینجا نیز او در کنار بازیگرانی چون آنتونی هاپکینز،آیدان کوئین و جولیا اورماند شمایلی از یک برادر مستقل و آزاد اندیش را در این فیلم خلاقانه به نمایش گذاشت.

همچنین نقش او در این رمانس به اصطلاح ممنوعه نخستین نامزدی گلدن گلاب را برای او به همراه داشت و از این جهت برایش اهمیت داشت که پس از این فیلم از او به عنوان یکی از صد مرد جذاب حال حاضر جهان نام برده شد.

جو بلیک را ملاقات کن (1998)

پس از نقش نفرت انگیز پیت در کنار دوست سابقش؛گوئینت پالترو در فیلم "هفت" دیوید فینچر و البته نخستین نامزدی اسکار او (برای فیلم دوازده میمون تری گیلیام) و همچنین ممنوعیت حضور او درچین به خاطر بازی در فیلم "هفت سال در تبت" پیت بار دیگر به همراه آنتونی هاپکینز در فیلم "جو بلیک را ملاقات کن" به کارگردانی مارتین برست حضور پیدا کرد و ایفاگر نقش یک مرده در پر خرج ترین فیلم ساخته شده تا آن زمان به لحاظ جلوه های طبیعی به کار رفته بود.پیت و این فیلم سه ساعته البته بازتاب های مثبت و منفی بسیاری به همراه داشتند.

باشگاه مشت زنی(1999)

یک سال بعد،پیت بار دیگر با فینچر همکاری جدیدی را تجربه کرد و در اقتباسی از رمان جنجالی چاک پالاتنیوک بازی کرد.در اینجا نیز همچون دوازده میمون او ایفاگر نقش تایلر دورن؛آسیب دیده ای روانی بود که عاشق تجربه کردن است و در این مسیر ادوارد نورتون نیز او را همراهی می کرد.

پیت پس از این فیلم بار دیگر مجبور بود روی عضله های خود کار کند تا در "قاپیدن"؛ فیلم جنایتکارنه گای ریچی ایفاگر نقش بوکسوری قهرمان باشد.

آقا و خانم اسمیت(2005)

شش سال بعد و پس از فیلم حماسی 175میلیون دلار یتروی پیت بار دیگر و این بار با یکی از موفقتربین کمدی رمانتیک های ساخته شده به سالن های سینما آمد.پس از آنکه زوج او با جولیا رابرتز در فیلم مکزیکی چندان موفق از کار در نیامد این بار اما بد بستان های خوب و بجای او با آنجلینا جولی که بعدها سبب خیر هم شد و منجر به ازدواج آنها شد در فیلم آقا و خانم اسمیت منجر شد تا فروش جهانی فیلم به مرز 500 میلیون دلار نیز برسد.

ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد بُزدل(2007)

یک سال قبل از این پیت با مستند "خدا از ما خسته شده" موفق شد نخستین تجربه تهیه کنندگی خود را نیز پشت سر بگذارد.و یک سال بعد حالا او موفق شده هم به عنوان بازیگر و هم به عنوان تهیه کننده در تریلری که اتفاقا نمایش محدودی هم داشت جایگاه ویژه ای پیدا کند و دوباره به روزهای اوج خود بازگردد.در واقع با هیمن فیلم بود که او توانست در شرکت فیلمسازی خود استارت تولید فیلم های موفق دیگری چون "همسر مسافر زمان"، "اردنگی" و "خوردن،نیایش،عشق" را بزند.

مورد عجیب بنجامین باتن(2008)

این سومین همکاری او با فینچر در طول دوره 24 ساله فعالیت حرفه ایش به حساب می آمد.این بار پیت همراه با دوست دیرینه خود در درام اثرگذار مردی که به شکلی وارونه رشد می کند حضور پیدا کرد.پیت که زمانی را در اوج موفقیت سپری می کرد و همواره یکی از بخت های اصلی فتح گیشه به حساب می آمد با گذشتن سالها و در آستانه پنجاه سالگی با از دست دادن نسبی جذابیت ظاهری گذشته خود و البته فیزیک بدنی، به نظر می رسید دیگر موفقیت گذشته را ندارد و دیگر حساب ویژه ای روی او باز نمی شود.ولی با این فیلم به لطف جلوه های ویژه و فناوری CGI او یکی از دشوار ترین نقش های خود را پشت سر گذاشت.فیلمی که البته با بی مهری مطلق آکادمی هم مواجه شد.حالا پس از تقریبا سه دهه فعالیت براد پیت در آخرین ساخته فیلمساز گزیده کار آمریکایی حضور پیدا کرده و به نظر می رسد حالا وقت آن است اسکاری که خیلی ها او را شایسته آن می دانستند به او برسد.

Movieline