تاریکخانه

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

تاریکخانه

من نمیدونم آیا هر کدوممون یه سرنوشتی داریم یا تصادفی عین یه پر با نسیم به این طرف و اون طرف میریم.ولی فکر میکنم شاید هردوی اینها درست باشه.شاید هردوی اینا در یه زمان اتفاق میفته...فارست گامپ

مترجم و نویسنده سینمایی
دانشجوی دکترای مطالعات تئاتر در دانشگاه چارلز جمهوری چک
لیسانس زبان روسی ازدانشگاه شهیدبهشتی
فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس
فارغ التحصیل دوره فیلمسازی از انجمن سینمای جوانان ایران

سابقه همکاری با روزنامه بانی فیلم، مجله فیلم نگار، 24، سینمااعتماد، بولتن جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان،سایت های سینماسینما و...

۵ مطلب در دی ۱۳۸۹ ثبت شده است

یک درام اروپایی

منتشر شده در روزنامه بانی فیلم شماره 1904-22 دی 1389

درباره فیلم در دنیایی بهتر محصول دانمارک

یک درام اروپایی

در دنیایی بهتر  نمونه دیگری  از درام های پیچیده انسانی اثر سوزان بیر و فیلمنامه نویسش آندرس توماس ینسن است.فیلم مخاطب را به تفکری عمیق و انتخاب میان آرامش و خشونت موجود جوامع متمدن امروزی و شرایط سخت حاکم بر جهان سومی ها وا می دارد.فیلم دوباره همان پی رنگ های سرگردانی ، فشار و سختی هایی را که در فیلم های قبلی کارگردان وجود داشت را دارد. فیلم هایی چون قلب های باز،برادران و پس از عروسی.که در واقع با همین فیلم ها بود که این دو نفر و شگردهایشان در نمایش این نوع درام معروف شد.

فیلم در سطح وسیعی در بازار بین المللی کن عرضه شد و مشتری هایی از آمریکا و کمپانی هایی چون سونی پیکچرز نیز به سراغ فیلم آمدند.برای همین فیلم باید در این راه نظرات مثبت بسیاری را از جانب منتقدان بدست می آورد و برای پخش کنندگان جهانی خود پس از عرضه موفق پس از عروسی(که در آمریکا 1.5 میلیون دلار و در در دیگر نقاط جهان 10 میلیون دلار فروش کرد)امتیاز خاصی را عرضه می کرد.

بیر در فیلم هایش همیشه مخاطب را در نامتعارف ترین و پیچیده ترین معماها و مشکلات و درام های واقع گرایانه ای که بین شخصیتها شکل می گیرد گرفتار می کند و حتی فرصتی برای اندکی تردید را نیز به او نمی دهد.

اینجا نیز شخصیت ها  و نوع رفتارشان با مشکلات و مسائل دردآور است.مایکل پرسبرانت که در نقش انتون بازی می کند،پزشکی است که با همسرش ماریان(دیرهولم) و دو پسرش در یک خانه زیبا در شهر کوچک ساحلی در دانمارک زندگی می کند و ماه های زیادی از سال را در یک کمپ پناهندگان آفریقایی می گذراند.و به همین دلیل میان این زوج درگیری هایی شکل میگیرد و حتی زن ادعا می کند مرد به او توجهی ندارد و به او خیانت کرده است تا آن جا که هر دو به طلاق رضایت می دهند.  پسر بزرگتر آنها الیاس(ریگارد)نیز نیز در این میان از زورگویی بچه های قلدر مدرسه رنج می برد.

در همان شهر،به تازگی خانواده ای از لندن آمده اند،کلاوس(تامسن) که به تازگی با مرگ همسرش که از سرطان جان باخته است کنار آمده ، در تلاش است تا پسرش  کریستین(نیلسن) که از فقدان مادرش عصبی و دور افتاده شده است را نیز تسکین دهد.

دو خانواده زمانی با هم رو به رو می شوند که کریستین در مدرسه از الیاس در مقابل بچه های زورگو حمایت می کند و در نتیجه ی آن، این دو با هم دوست می شوند.آنتون که دیگر آرام است و در پناهگاه همچون فرمانده ای حکمرانی می کند و دیگر به دنیا آوردن بچه های پناهنگان برایش تفریحی شده و همه کارها را به خوبی پیش می برد اما با این حال به خاطر ضربه ای که در دانمارک از مردی مکانیک به نام لارس(کیم بوندیا)می خورد سرخورده می شود و دیگر باز نمی گردد. پسرها نیز به دنبال آن به رهبری کریستین کار خطرناکی را شروع می کنند و تصمیم به انتقام از آن مرد می گیرند.بازی که با وجود عواقب وحشتناکش در نهایت با مداخله والدین آنها به پایان می رسد.

در واقع اگر روی این طرح کار بیشتری صورت می گرفت کارگردان نیز می توانست به وسیله اجراهای خوب فیلم کار را به شکلی منطقی تر جلو ببرد. چهره کاریزماتیک پرسبرانت که از پایه های اصلی فیلم به شمار می رود توانسته در مرز یک روستایی دانمارکی و ترس ها و فشارهایش به شکلی قابل باور حرکت کند و همچنین اجرای دو پسربچه فیلم و استالوارت دیرهولم که مدیون بازی گرفتن فوق العاده بیر است نیز از نکات مثبت فیلم به شمار می روند.

 کارگردان:سوزان بیر

فیلمنامه:آندرس تواس ینسن،بر اساس داستانی از سوزان بیر و خود ینسن

فیلمبردار:مورتن سابورگ

موسیقی:پرنیل بیش کریستنسن و مورتن ایگهولم

بازیگران:مایکل برسبرانت،ترین دیرهولم،اولریش تامسن،مارکوس ریگارد،ویلیام یانک نیلسن

مدت زمان نمایش: 113 دقیقه

نامزد گلدن گلاب2010 بهترین فیلم خارجی زبان

نماینده دانمارک در اسکار 2011

منبع: Screendaily

 

IMDB  هم به فینچر رأی داد...

منتشر شده در روزنامه بانی فیلم شماره 1902-20 دی 1389

IMDB  هم به فینچر رأی داد...

گمانه زنی ها برای  برندگان نهایی اسکار 2011

در حالیکه بیشتر از 10 روز دیگر تا اعلام نامزدهای نهایی اسکار هشتاد و سوم زمان باقی مانده است ، سایت معتبر IMDB فهرستی از پیش بینی هایش از برندگان نهایی اسکار در رشته های مختلف را پیش روی مخاطبان خود گذاشته است که با هم مرور می کنیم:

بهترین فیلم

شبکه اجتماعی(دیوید فینچر)

بهترین کارگردان

کریستوفر نولان برای آغاز

بهترین بازیگر مرد

جیمز فرانکو برای  127 ساعت

بهترین بازیگر زن

جنیفر لارنس برای استخوان زمستان

بهترین بازیگر مکمل مرد

جیوفری راش برای سخنرانی پادشاه

بهترین بازیگر مکمل زن

ملیسا لئو برای مشت زن

بهترین فیلمنامه اورژینال

کریستوفر نولان برای آغاز

بهترین فیلمنامه اقتباسی

دیوید سیدلر برای سخنرانی پادشاه

بهترین انیمیشن

از من متنفر باش! (محصول یونیورسال و ایلومینیشن)

بهترین فیلم خارجی زبان

Hævnen (در دنیایی بهتر، محصول دانمارک) به کارگردانی سوزان بیر

بهترین موسیقی اورژینال

دنی الفمن برای آلیس در سرزمین عجایب

بهترین ترانه اورژینال

کریستینا آگویلیرا در فیلم مسخره آمیز ، برای ترانه "Bound to you"

بهترین تدوین صدا

به درد نخورها به رهبری کریستوفر ایکینز

بهترین ترکیب صدا

اد نوویک و استیو نلسون برای آغاز

بهترین کارگردان هنری

هری پاتر و یادگاران مرگ:قسمت اول به رهبری آندرو آسکلاند اسنو

بهترین فیلمبرداری

آنتونی دود منتل و انریکه چدیاک برای 127 ساعت

بهترین چهره پردازی

جودی چین برای قو سیاه

بهترین طراحی لباس

امی وستکات برای قو سیاه

بهترین تدوین

کرک باکستر و آنگس وال برای شبکه اجتماعی

بهترین جلوه های ویژه تصویری

ترون: میراث  به رهبری اریک باربا

 

منبع: IMDB

 

خط پایان

منتشر شده در روزنامه بانی فیلم شماره 1900-18 دی 1389

درباره 127 ساعت

خط پایان

دنی بویل و جیمز فرانکو ما را به یک سفر مهیج و خاطره انگیز می برند...

درست دو سال پیش بود که میلیونر زاغه نشین دنی بویل در جشنواره فیلم تلوراید به نمایش درآمد و امسال بویل بر آن شد تا فیلم تازه اش،127 ساعت را دوباره برای این جشنواره آماده کند.فیلمی که تحسین همگان را برانگیخت.

بویل به خوبی می دانست که لبه باریکی را پیش رو دارد تا بتواند موفقیت جهانی میلیونر زاغه نشین را دوباره تکرار کند.برای همین تصمیم گرفت سراغ قسمت خطرناک ماجرا برود.آزمون سختی که توسط آرون رالستون به او الهام شده بود.داستانی که بر اساس واقعیت است و اتفاقی است که خود نویسنده در سال 2003 دچار آن شده بود. فیلم تصاویر پرتحرک و  مغشوشی دارد و در بیشتر لحظات فیلم تماشاگر را به جستجو و کندو کاو می طلبد.ما همراه با بازیگر فیلم، جیمز فرانکوی دیدنی در یک دره محبوس شده ایم.ولی در واقع بویل کارگردانی ماهر است که می تواند بر موانع مختلف پیش رو غلبه کند تا جایی که حتی بتواند با موفقیت های تجاری اش در اسکار آینده گوی سبقت را از حریفان برباید.

بویل  بسیاری از کسانی که در میلیونر زاغه نشین با وی کار کردند همچون سیمون بیفوی فیلمنامه نویس،تهیه کننده اش،کریستین کولسون،آهنگسازش آ.آر.رحمان و فیلمبردارش آنتونی دود منتل(که در تیتراژ نامش همراه با انریکه چیدیاک می آید)را گرد هم آورده تا به نوعی به  یک فیلمسازی بی دغدغه رو ی آورد  و همکاری مشترک را برای گروه آسان تر کند..فیلم با صدایی مهیب T تصاویری مقطع  و تصاویر دیجیتالی سریعی از زمانی که آرون از مسیر سفرش در پارک ملی Canyon land در اوتاه منحرف می شود آغاز می شود.بویل نمایش تصاویر گیج کننده و تدوین پرتحرک را از همان دوران آغاز کار و فیلمهای اولیه اش نظیر گور کم عمق و Trainspotting نشان داده است.اینجا اما این شیوه وسیله ای است برای معکوس نشان دادن شخصیت پرتحرک قهرمان فیلم،که فردی ماجراجو است و شور و شوق حاصل کشف مسیرش را با هرکس که می بیند تقسیم می کند.آرون زمانی که در اوتاه در حال کوه پیمایی است با دو دختر رو به رو می شود و فورا آنها را تحریک می کند تا از عرض برآمدگی تند تپه بالا بروند و داخل دریاچه کریستال آبی شیرجه بزنند.ما این اشتیاق را با احساس شخصیت ها سهیم می شویم.ولی ما خطر قریب الوقوعی را نیز حس می کنیم.زمان می ایستد ،زمانی که آرون دختران را ترک می کند و شروع به پایین آمدن از دره می کند ناگهان تخته سنگی از جای خود منحرف می شود و دست او در آنجا گیر می کند و او گرفتار و اسیر می شود. اگرچه این قسمت از فیلم انرژی و تحرک را با اتفاقات مختلف و خارج از تصور و ادراک آرون حفظ می کند اما از اینجا،فیلم به یک جهت درونی متمایل می شود.بویل امتیازات زیبایی این زمینه  فیلم را که از بسیاری از وسترن های جان فورد وام گرفته است بدست می آورد اما او همچنین زندگی درونی شخصیت را به تسخیر خود در می آورد. فرانکو با اجرای تک نفره اش از این شخصیت با وجود همه مشکلاتش، تا حد زیادی در این مسیر به بویل کمک می کند.او مهارت شگرفی در این زمینه دارد و همین بس که امسال مخاطبان فقط او را در فیلم خوردن,عشق،نیایش در نقش یکی از عشاق جولیا رابرتز و فیلم Howl دیده اند. اینجا  اما او موظف است تا به شکلی کاملا رادیکال شخصیت متفاوتی را نشان دهد؛ شخصیتی برون گرا و ماجراجو که مجبور است منعکس کننده جامعه نیز باشد که حتی میتوان گفت که از بخت های اسکار سال آینده نیز به شمار می رود.حالت های مختلف تجربه های آرون  که در فیلم می بینیم اشاره به تم های عمیق فیلم دارد.در حقیقت 127 ساعت را می توان یک انتقاد نیشدار و دو پهلو به جامعه مردان دانست.آرون به اندازه کافی شجاع است تا سفر کوه پیمایی اش را بدون اینکه به کسی بگوید قدم در چه مسیری می گذارد آغاز کند و در فیلم می بینیم که روح از خود راضی و مستقل او چطور مهارت زندگی را به او می بخشد.ولی در نهایت ذهن فردگرایش او را در یک خطر مرگ آفرین رها می کند.  و نتیجه اش فریادی می شود که او در اواخر فیلم می کشد:"من به کمک احتیاج دارم..." که به نوعی اشاره به عدم کفایت نظام متکی به نفس غرب دارد که در طی آن بسیاری از افراد در این مسیر بازماندند. فرانکو این لحظه کلیدی را با  شدت احساس کم نظیرش به مخاطب القا می کند.اگرچه آزمون سخت رالستون 7 سال پیش در جهان به پا شد، اما هیچ ضمانتی مبنی بر اینکه فیلم از داستان واقعی خود دور شده است وجود ندارد.همه  مهره های کلیدی و عوامل خلاق فیلم به کشش فیلم و پایان غیر منتظره اش کمک می کند.مونتاژ جان هریس بی نظیر است و موسیقی تاثیرگذار رحمان بر جنبه احساسی فیلم می افزاید.در نهایت، این مجموعه استعدا های بویل و فرانکو است که این فیلم را درست و به جا از کار در آورده است.

اولین نمایش: جشنواره فیلم تلوراید

بازیگران: جیمز فرانکو،کاتا مارا،آمبر تامبلین،کلمنس پوسی،تریت ویلیامز،کیت برتون

کارگردان:دنی بویل

فیلمنامه:دنی بویل،سیمون بیوفوی

بر اساس رمانی از آرون رالستون

تهیه کنندگان:کریستین کولسون،دنی بویل،جان اسمیتسون

تهیه کنندگان اجرایی:برنارد بیلو،لیزا ماریا فالکونه،جان کلی،تسا راس

مدیر فیلمبرداری: آنتونی دود منتل،انریکه چدیاک

طراح پروژه: سوتریات آن لارلارب

موسیقی:آ.آر. رحمان

تدوین: جان هریس

درجه بندی سنی:R

زمان نمایش: 95 دقیقه

منبع:Hollywood reporter 

درباره فیلم برزیلی لولا: فرزند برزیل

منتشر شده در روزنامه بانی فیلم شماره 1895-12 دی 1389

درباره فیلم برزیلی لولا: فرزند برزیل

فرزند ملت

به دنبال محبوبیت بدست آمده رئیس جمهور پیشین برزیل،لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا،مشهور به لولا،این نخستین باری است که فیلمی در این سطح بر اساس زندگی شخصی که از طبقه کارگر اجتماع به قدرت رسیده ساخته می شود.حقیقت این است که این فیلم توسط کمپانی  بزرگ LC barreto از معتبرترین کمپانی های فیلمسازی کشور ساخته شده است و همین مساله تولید فیلم پر خرجی را می طلبد)که با هزینه 7 میلیون دلاری فیلم ،گران ترین فیلم برزیلی است که تا کنون تولید شده است(حتی اگر قرارداد های مرسوم روایت زمانی چنین فیلمهایی را کنار بزند و یک روایت جدید  را ارائه دهد باز هم فیلم پر خرجی است و انتظارات زیادی از آن می رود.

کارگردان فیلم،فابیوبارتو هزینه زیادی را برای پرداختن و بزرگ نشان دادن قهرمان متعلق به طبقه کارگرش صرف کرده است و به همان اندازه قهرمان برزیلی فیلم؛ لولا یک چپی است که رونالد ریگان به راست بودن شهره بود.این تطابق ها را روزنامه نگاری به نام دنیس پارانا که کتاب زندگینامه لولا را نوشته است فریم به فریم روایت می کند. از تولد لولا در 1945 تا مرگ مادرش در 1980 و پایان فیلم که مربوط به  یک دهه قبل است  یعنی زمانی که او هنوز وارد سیاست حرفه ای نشده بود.قهرمان اصلی فیلم در واقع شیرزنی است به نام لیندو(گلوریا پیرز)مادر لولا،که اولین بار توسط همسر الکلی اش آریستاید(میلهم کورتاز) طرد می شود و او را با با هفت بچه که باید آنها را در محله فقیری چون پرنامبوکو بزرگ کند ، تنها می گذارد .مدتی پس از تولد لولا یک نامه جعلی به لیندو نوشته می شود و از او می خواهد تا  پیش شوهرش در سائو پائولو برود.(در واقع،شوهر او با زنی دیگر ازدواج کرده  و دیگر نمی خواهد لیندو را ببیند).سفر 13 روزه خانواده به محله های کلان شهری چون سائوپائولو که تا کنون پا به آنجا نگذاشته اند از بهترین سکانس های فیلم است.

همانطور که لولا بزرگ می شود(بازیگران حرفه ای و با استعدادی چون فلیپه فالانگا در نقش 7سالگی تا گیلهرم تورتولیو که نقش نوجوانی لولا را بازی می کنند این گذر سنی را به نحوی مطلوب و باورپذیر به نمایش می گذارند) و در فیلم نشان داده می شود لولا با وجود هوش اتثنایی اش مجبور است تحت فرمان پدر عصبانی و بدزبانش در محله ای وحشتناک و آلوده که با یک باران شدید همه از خانه هایشان آواره می شوند، زندگی کند.

اولین نشانه ها برای تبدیل فیلم از جنبه  رئالیستی و مستندگونه خود به جنبه غیر رئالیستی و نمایشی که پیشرفتی سریع و آسان را نشان می دهد زمانی رخ می دهد که لیندو و خانواده اش آریستاید را در آن شهر بزرگ رها می کنند .لولا که حالا بزرگ شده(و توسط بازی تاثیرگذار روی ریکاردو دیاز به نمایش گذاشته می شود) به عنوان یک چرخ کار مشغول کار است و به عنوان متصدی ماشین تراشکاری در کارخانه کار می کند. او به در خواست برادرش زیزا(ساستنس ریدال) که گرایشات کمونیستی نیز دارد به اتحادیه کارگران فولاد ملحق می شود تا یکی از مغازه ها را اداره کند ،و لولا نیز به شکل قابل توجهی هنوز با سیاست بیگانه است.علاقه شدید او به لوردز زیبا(سلو پیرز) که وی را از دوران کودکی می شناسد و با هم بزرگ شده اند منجر به ازدواج آن دو می شود و لولا نیز عهد می کند که تا هنگام مرگ در کنار او خواهد ماند .

فیلمنامه که توسط دانیل تندلر،فرناندو بوناسی و نویسنده زنگینامه لولا،پارانا نوشته شده است تسلیم بسیاری از گرایشات تاسف بار زندگی واقعی لولا می شود.تراژدی نیز که در واقع باید میان لوردز و لولا ایجاد شود همچون قلم موی رنگی به سرعت پرداخته می شود و تاثیر احساسی لازم را بر مخاطب نمی گذارد (حال آنکه از دیگر رابطه های خارج از زندگی زناشویی به شکل هوشمندانه ای گذر میکند تا از طولانی شدن فیلم و در نتیجه طولانی شدن جنبه احساسی آن جلوگیری کند) همچنین تبدیل شدن لولا به یک سیاستمدار بیشتر به شکلی ماشینی نشان داده می شود تا از بُعد شخصی  خود او.

فیلم با استفاده گسترده و سخاوتمندانه از تصاویر آرشیوی سیاه و سفید اعتبار  بیشتری به خود بخشید و جنبه سرگرمی فیلم را نیز بالاتر برده است..خصوصا استفاده از تصاویر مستند  کودتای نظامی 1964 و فضای حکوت پلیسی پس از آن.با این وجود، به غیر از نمایش صحنه های خشونت آمیز جمع آوری کارگران توسط نیروهای حکومتی، فیلم در راه دراماتیزه کردن نزاع کارگران بی رحم و نیروهای ضد حکومتی که در واقع دو دهه بعد با یکدیگر رو به رو میشوند موفق عمل نکرده است.و شاید از این نظر از اداعای مخالفان سیاسی که فیلم را همچون تبلیغات  طرفداران لولا رد می کنند دفاع کند.

دیاز، با نسبتی نامعلوم،برخی خلاهای عاطفی فیلم را با اجرای درست و تاثیرگذارش پر می کند به خصوص  وقتی لولا بزرگ می شود و متوجه شرط رفقای کارگرش را برای اداره اتحادیه می شود.اختلاف نظرهای صریح او با رئیس شاد و فربه اتحادیه ؛ کلودیو(مارکوس سسانا) از نمونه های خوب دراماتیک اولیه فیلم است.در حالیکه صحنه  هایی که با لیندو می گذرد اغلب فیلم را خشک  و سیاه تر می کند.

سکانس های وسیع با جزئیات بی شمار ، لوکیشن های بسیار و طرح داستانی که چند دهه از زندگی یک نفر را در بر می گیرد  احتمالا هر سلیقه ای را برای  فیلمی که حتی فراتر از شخصیت واقعی لولا را به نمایش می گذارد ،راضی کند.استفاده از امکانات فنی و بصری به نحوی مطلوب شامل نگاه های تجربه گرای گوساو هادبا در فیلمبرداری و نواهای لطیف گیتار وسازهای زهی دیگر که توسط آنتونیو پینتو و جاکوس مورلنباوم نواخته می شود، فیلم را به اثری قابل اعتنا و ارزشمند تبدیل می کند.

بازیگران:روی ریکاردو دیاز،گلوریا پیرز،سلو پیرز،جولیانا بارونی،مارکوس سسانا،ساستنس ویدال،سلایتون ماریانو،ادواردو آسایبه،میلهم کورتاز،لوسیلیا سانتوس،آنتونیو پیتانگا،سلسو فراتسچی،فلیپه فالانگا و گیلهرم تورتولیو

کارگردان: فابیو بارتو

مدت زمان نمایش:130 دقیقه

نماینده برزیل در اسکار 2011

منبع:Variety  

10 فیلمی که شب سال نو باید دید

منتشر شده در روزنامه بانی فیلم شماره 1893-9 دی 1389

10 فیلمی که شب سال نو باید دید

شب سال نوی خود را با تماشای این فیلمهای خانوادگی و دوستانه ، که برای سپری کردن شبی خاطره انگیز به همراه خانواده و دوستان بهترین انتخاب ها هستند ،جشن بگیرید.

در حالیکه بسیاری از مردم دوست دارند تا شب سال نو را در شهر باشند ،بسیاری از مجردها،زوج های جوان و خانواده ها نیز دوست دارند تا  شبی آرام و راحت را در خانه خود سپری کنند.ولی می توان به جای اینکه در خانه ماند و هیچ کاری نکرد با ابداع یک سنت تازه از این شب ها ، با دیدن فیلم هایی خاطره انگیز لذت برد و این سال نو را تبدیل به سالی خاطره انگیز کرد.

با محبوبیت و دسترسی روزا فزون تلویزون های بزرگ موسوم به سینمای خانگی و فیلمهای موجود بر روی دی وی دی ها در کوتاه ترین زمان ممکن می توان مقدمات یک شب به یاد ماندنی را به همراه دوستان خود فراهم کرد  و در واقع این ساده ترین کاری است که می توان در این شب انجام داد.

با عمل کردن به توصیه های زیر تعطیلات خود را به شبهایی به یادماندنی تبدیل کنید:

  1. برای  ایجاد یک حس متفاوت و لذت بخش دعوتنامه هایی مانند بلیت های سینما با ذکر تاریخ و روز برای دوستان و عزیزان خود بفرستید
  2. از هر مهمانی بخوهید بهترین فیلمی که  را در شب های عید دیده همراه خود بیاورد تا شما و دیگران را در این حس مشترک سهیم کند.
  3. اتاق خانه را مرتب کنید،مقدار کمی خوراکی و نوشیدنی سبک آماده کنید و از فهرست زیر فیلمهایی را اجاره یا تهیه کنید.برخی از این فیلمها را نیز می توانید از طریق اینترنت دریافت یا به صورت آنلاین تماشا کنید.

10 فیلم برتر برای شب سال نو

  1.   وقتی هری سالی را ملاقات کرد،این فیلم پرطرفدار فیلمی است که حتما باید شب سال نو دیده شود.بیلی کریستال،مگ رایان،کری فیشر و برونو کربی در این فیلم کمدی محصول  1989 که صحنه های خاطره انگیز بسیاری دارد ، بازی کرده اند.راب رینر نیز این فیلم را کارگردانی کرده است.
  2.  بی خواب در سیاتل، این فیلم نورا افرون با بازی تام هنکس مگ رایان،بیل پالمن،دیوید هاید پیرس،رزی ا دونل و راس مالینگر نامزد دو اسکار شده است .در حالیکه جانا بالدووین جوان تازه مادرش را از دست داده ولی می خواهد پدرش خوشحال باشد و به دنبال این است تا برایش همسری تازه پیدا کند.اما در شب کریسمس،سام ، پدر جانا سهوا داستان از دست دادن همسرش را در یک برنامه زنده رادیویی بازگو می کند.داستان غم انگیز او قلب زنان بسیاری همچون آنی رید را به درد می آورد .
  3.  خاطرات بریجت جونز،این فیلم محصول 2001 با بازی هیو گرانت،کالین فرث و رینی زیلوگر در نقش بریجت عجیب است.تصمیمی که بریجت در شب سال نو می گیرد بسیار ساده است ،او می خواهد برای زنده کردن خاطرات و بازگرداندن دوباره زندگی اش تلاش کند. او دائما سیگار می  کشد ، به نگاه های دیگران درباره خود اهمیتی نمی دهد و در نهایت به دنبال مردی جذاب و حساس می رود.
  4.   وقتی تو خواب بودی، این فیلم گرم و شاد بهترین انتخاب برای شب سال نو است.لوسی مودراتز که ساندرا بولاک نقشش را ایفا می کند، زندگی بسیار کسل کننده ای را اداره می کند.این جریان تا زمانی که او زندگی یک مسافر بین شهری جذاب به نام پیتر بویل را نجات می دهد ادامه دارد.جک واردن و پیتر گالاگر نیز هر دو در این فیلم بازی می کنند .
  5.  ماجرای پوزیدان، داستان این فیلم برنده اسکار  حادثه ای کلاسیک و زیبا محصول 1972 که در مکانی به نامS.S Poisedon  رخ می دهد ، در واقع در شب سال نو شروع می شود و هنگامیکه که امواج جزر و مدی دریا ، کشتی مسافربری با شکوهی را ویران می کننند .
  6.   آپارتمان،یک فروشنده پر تلاش راهی برای پیشرفت خود در شرکت بیمه محل کارش پیدا می کند و  آپارتمان واقع در منهتن خود را به هیئت مدیره شرکت قرض می دهد تا برای کارهای هوس بازانه و خارج از عرف خود از آن استفاده کننداین فیلم محصول 1960 به کارگردانی بیلی وایدلر و با بازی جک لمون ،شیرلی مک  لین و فرد مک مورای را حتما در تعطیلات ببینید.
  7.  Holiday Inn،بینگ کراسبی و فرد آستیر با این فیلم خاطره انگیز محصول 1942در اتاق نشیمن شما می خوانند و می رقصند.آوازهای Irving Berlin و Christmas  White  نیزدر این فیلم خوانده می شوند.
  8.  سانست بلوار،ویلیام هولدن و گلوریا سوانسون در این فیلم  برنده اسکار  محصول1950 به کارگردانی بیلی وایدلر بازی می کنند.قهرمان افسانه ای فیلمهای صامت نورما دیسموند که اکنون در انزوا به سر می برد و کمی نیز دیوانه شده است در یک عمارت مخروبه به هرماه کارگردان سابق و شوهرش، مکس زندگی می کند . یک روز،بر خلاف همیشه،جو گیلز که روبروی عمارت یک پنچری دارد تصمیم می گیرد تا به همراه او فیلمنامه ای از بازگشت شکوهمند وی به سینما بنویسند.
  9.   200 cigaretes،فیلم در شب سال نوی 1981 آغاز می شود و هر کدام از شخصیت ها را در محدوده نیویورک در مسیری که قرار است شب به یک مهمانی مشترک بروند، تعقیب می کند. بن و ساسی افلک ،مارتا پیلمپتون،پاول راد،کورتنی لاو و جانین گارافولو نیز در این فیلم بازی می کنند.
  10.  تعطیلات،جانی کیس که نقشش را کری گرانت بازی می کند در شرف ازدواج با دختر یک میلیونر است. در این فیلم محصول 1938 جرج کاکر،کاترین هیپورن نقش خواهر شوهر جانی را بازی می کند.در شب سال نو جانی بالاخره می فهمد که چه چیزی برایش اهمیت دارد.

 

منبع: سایتهای اینترنتی، Suite101.com