تاریکخانه

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

تاریکخانه

من نمیدونم آیا هر کدوممون یه سرنوشتی داریم یا تصادفی عین یه پر با نسیم به این طرف و اون طرف میریم.ولی فکر میکنم شاید هردوی اینها درست باشه.شاید هردوی اینا در یه زمان اتفاق میفته...فارست گامپ

مترجم و نویسنده سینمایی
دانشجوی دکترای مطالعات تئاتر در دانشگاه چارلز جمهوری چک
لیسانس زبان روسی ازدانشگاه شهیدبهشتی
فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس
فارغ التحصیل دوره فیلمسازی از انجمن سینمای جوانان ایران

سابقه همکاری با روزنامه بانی فیلم، مجله فیلم نگار، 24، سینمااعتماد، بولتن جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان،سایت های سینماسینما و...

یک درام اروپایی

منتشر شده در روزنامه بانی فیلم شماره 1904-22 دی 1389

درباره فیلم در دنیایی بهتر محصول دانمارک

یک درام اروپایی

در دنیایی بهتر  نمونه دیگری  از درام های پیچیده انسانی اثر سوزان بیر و فیلمنامه نویسش آندرس توماس ینسن است.فیلم مخاطب را به تفکری عمیق و انتخاب میان آرامش و خشونت موجود جوامع متمدن امروزی و شرایط سخت حاکم بر جهان سومی ها وا می دارد.فیلم دوباره همان پی رنگ های سرگردانی ، فشار و سختی هایی را که در فیلم های قبلی کارگردان وجود داشت را دارد. فیلم هایی چون قلب های باز،برادران و پس از عروسی.که در واقع با همین فیلم ها بود که این دو نفر و شگردهایشان در نمایش این نوع درام معروف شد.

فیلم در سطح وسیعی در بازار بین المللی کن عرضه شد و مشتری هایی از آمریکا و کمپانی هایی چون سونی پیکچرز نیز به سراغ فیلم آمدند.برای همین فیلم باید در این راه نظرات مثبت بسیاری را از جانب منتقدان بدست می آورد و برای پخش کنندگان جهانی خود پس از عرضه موفق پس از عروسی(که در آمریکا 1.5 میلیون دلار و در در دیگر نقاط جهان 10 میلیون دلار فروش کرد)امتیاز خاصی را عرضه می کرد.

بیر در فیلم هایش همیشه مخاطب را در نامتعارف ترین و پیچیده ترین معماها و مشکلات و درام های واقع گرایانه ای که بین شخصیتها شکل می گیرد گرفتار می کند و حتی فرصتی برای اندکی تردید را نیز به او نمی دهد.

اینجا نیز شخصیت ها  و نوع رفتارشان با مشکلات و مسائل دردآور است.مایکل پرسبرانت که در نقش انتون بازی می کند،پزشکی است که با همسرش ماریان(دیرهولم) و دو پسرش در یک خانه زیبا در شهر کوچک ساحلی در دانمارک زندگی می کند و ماه های زیادی از سال را در یک کمپ پناهندگان آفریقایی می گذراند.و به همین دلیل میان این زوج درگیری هایی شکل میگیرد و حتی زن ادعا می کند مرد به او توجهی ندارد و به او خیانت کرده است تا آن جا که هر دو به طلاق رضایت می دهند.  پسر بزرگتر آنها الیاس(ریگارد)نیز نیز در این میان از زورگویی بچه های قلدر مدرسه رنج می برد.

در همان شهر،به تازگی خانواده ای از لندن آمده اند،کلاوس(تامسن) که به تازگی با مرگ همسرش که از سرطان جان باخته است کنار آمده ، در تلاش است تا پسرش  کریستین(نیلسن) که از فقدان مادرش عصبی و دور افتاده شده است را نیز تسکین دهد.

دو خانواده زمانی با هم رو به رو می شوند که کریستین در مدرسه از الیاس در مقابل بچه های زورگو حمایت می کند و در نتیجه ی آن، این دو با هم دوست می شوند.آنتون که دیگر آرام است و در پناهگاه همچون فرمانده ای حکمرانی می کند و دیگر به دنیا آوردن بچه های پناهنگان برایش تفریحی شده و همه کارها را به خوبی پیش می برد اما با این حال به خاطر ضربه ای که در دانمارک از مردی مکانیک به نام لارس(کیم بوندیا)می خورد سرخورده می شود و دیگر باز نمی گردد. پسرها نیز به دنبال آن به رهبری کریستین کار خطرناکی را شروع می کنند و تصمیم به انتقام از آن مرد می گیرند.بازی که با وجود عواقب وحشتناکش در نهایت با مداخله والدین آنها به پایان می رسد.

در واقع اگر روی این طرح کار بیشتری صورت می گرفت کارگردان نیز می توانست به وسیله اجراهای خوب فیلم کار را به شکلی منطقی تر جلو ببرد. چهره کاریزماتیک پرسبرانت که از پایه های اصلی فیلم به شمار می رود توانسته در مرز یک روستایی دانمارکی و ترس ها و فشارهایش به شکلی قابل باور حرکت کند و همچنین اجرای دو پسربچه فیلم و استالوارت دیرهولم که مدیون بازی گرفتن فوق العاده بیر است نیز از نکات مثبت فیلم به شمار می روند.

 کارگردان:سوزان بیر

فیلمنامه:آندرس تواس ینسن،بر اساس داستانی از سوزان بیر و خود ینسن

فیلمبردار:مورتن سابورگ

موسیقی:پرنیل بیش کریستنسن و مورتن ایگهولم

بازیگران:مایکل برسبرانت،ترین دیرهولم،اولریش تامسن،مارکوس ریگارد،ویلیام یانک نیلسن

مدت زمان نمایش: 113 دقیقه

نامزد گلدن گلاب2010 بهترین فیلم خارجی زبان

نماینده دانمارک در اسکار 2011

منبع: Screendaily

 

  • حسین ارومیه چی ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی