انتخاب های من از جشنواره سی و نهم فجر
منتشر شده در شماره 218 ماهنامه فیلمنگار
الف: تیتی
ب: تیتی
ج: بی همه چیز
د: زالاوا
ه: روشن
و: تیتی، روشن
ز: تیتی، روشن
ح: تیتی
بهترین فیلمنامه
تیتی
فیلمنامه محبوب
رمانتیسم عماد و طوبا
بهترین سکانس و بهترین شخصیت
در میان فیلمهایی که در جشنواره دیدم، روشن و تیتی به نظرم بهترین شخصیتهایی هستند که نویسنده و کارگردان توانسته به آنها عینیت ببخشد. شخصیت اول با اجرای خوب عطاران و نمایش درونیات علایق شخصی همچون سینما همراه است که موجب همذاتپنداری مخاطب میشود. روشن اگرچه فیلم کاملی نیست و در پرداختن به کاراکترهای دیگر با مشکلاتی روبهروست، اما از نظر ارائه ویژگیهای خاص شخصیت و قرارگیری او در موقعیتهایی ملموس، انسانی و نزدیک به فضای جامعه امروز نسبتاً موفق عمل کرده است.
در تیتی نیز نویسنده با پرداختن به جزئیات شخصیت زنی که در دید دیگران شیرینعقل به نظر میرسد اما از ویژگیهای عمیق انسانی بهره میبرد، توانسته کاراکتری خلق کند که در چند سال اخیر نمونه مشابهی نداشته است. تیتی با تکیه بر سادهانگاری و صداقت خود، درعینحال که حاضر است جانش را پای عشق نامزدش بدهد، از بیان علاقهاش به مردی دیگر و دعا برای سلامتی او نیز ابایی ندارد. او زنی است که برای نجات جان بشریت، هم حاضر است خود را به خطر بیندازد و به کودکی جان ببخشد، هم برای یافتن تنها نشانه فرضیه پایان دنیا مسیری طولانی را طی کند.
- ۹۹/۱۲/۲۷