تاریکخانه

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

تاریکخانه

من نمیدونم آیا هر کدوممون یه سرنوشتی داریم یا تصادفی عین یه پر با نسیم به این طرف و اون طرف میریم.ولی فکر میکنم شاید هردوی اینها درست باشه.شاید هردوی اینا در یه زمان اتفاق میفته...فارست گامپ

مترجم و نویسنده سینمایی
دانشجوی دکترای مطالعات تئاتر در دانشگاه چارلز جمهوری چک
لیسانس زبان روسی ازدانشگاه شهیدبهشتی
فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس
فارغ التحصیل دوره فیلمسازی از انجمن سینمای جوانان ایران

سابقه همکاری با روزنامه بانی فیلم، مجله فیلم نگار، 24، سینمااعتماد، بولتن جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان،سایت های سینماسینما و...

حماسه جنایتکاران

منتشر شده در روزنامه بانی فیلم شماره 1877-17 آذر 1389

حماسه جنایتکاران

درباره فیلم تایوانی مونگا

مونگا یک فیلم گنگستری پویا و بسیار تأثیرگذار از تایوان است که به پشت پرده های تایپه در دهه 80 که طی آن گروهی از نوجوانان با جنایتکارانی که از محله قدیمی مونگا در تایپه گریخته بودند مبارزه کردند ، می پردازد.

مانگو پتانسیل و وجوه این را دارد که تماشاگر جهانی با آن ارتباط برقرار کند و حتی در کارگاه  های پخش و نمایش فیلم تبدیل به فیلمی محبوب و کالت شود.

فیلم کلکسیون زیبایی از رنگ و حرکت و هر چیز دیگری است که به نحو احسنت در فیلم اجرا شده است و همچنین حرکتهایی موزون که توسط کارگردان دوز نیو (که پیشتر فیلم کدام کار من روی زمین اشتباه بود؟ 2008 را ساخته است) که خود نیز در نقشی کوتاه اما تاثیرگذار در قالب رئیس جنایتکاران که مرتب هم سیگار می کشد ایفای نقش می کند ، گرفته شده است

حماسه جنایتکاران شاید ژانر استانداردی باشد و قواعد و فرمولهای خود را داشته یاشد اما مونگا فیلمی متفاوت هم در دوره زمانی (که در آن لباس هایی با رنگ های روشن،کاست های صوتی،مدلهای موی عجیب و مسخره و نوعی پاکی و بیگناهی که در سیاستهای جنایتکاران وجود دارد)و هم در عناصر دیگر است. حقیقت این است که فیلم روی رابطه دوستانه و پیوند برادری بین گروه تمرکز می کند تا کتک کاری ها و خون و خونریزی که بین آنها شکل می گیرد.

ماسکیتو(مارک چاو با چهره ای کاریسماتیک)به طرف مونگا حرکت می کند و تحت حفاظت دراگون لی(ریدیان وگان) پسر یک گنگستر محلی به نام بوس گتا و دوستانش ، مانکی و آپو قرار می گیرد .آنها در نهایت اعضای جوان گروه اصلی گانگسترها تشکیل می دهند.

ماسکیتوی کم رو با روحیه ای  دفاعی از پیوند برادری به وجود آمده بین گروه که پیش ز این هرگز آن را تجربه نکرده بود لذت می برد و به دلیل توافقش با گروه برادران شرایط گروه را می پذیرد.آنها از این شیوه گروه  لذت می برند و آز آنجا که در دهه 80 به سر می برند آنها دیسکو ها را برای کار خود  هدف می گیرند ولی به تدریج به آنجا می آیند تا حقایق بی رحمانه اعضای گروه را که تا کنون پنهان کرده اند ببینند..

زمانی که گروه های خارجی اطراف مونگا به سمت گروه های ساکن در مونگا هجوم می آورند هر کس کاری را می پذیرد و در آن راه باید وفادرای خود ا نیز نشان دهد و اعضای جوان گروه ناگهان خودشان را وسط نبردی بین جنایتکاران می یابند.

این فیلم درجه یک تایوانی یک حس قوی نوستالژی را در بیننده زنده می کند.ممکن است فیلم تا حدی در ساختار کلیشه ای به نظر برسد(مثلا ماسکیتو شیفته زنی به نام نینگ که با لاجبار آلوده شده  و به خاطر نشان ماه گرفتگی که روی صورتش دارد کسی به او توجهی ندارد می شود) ولی  فیلم سرزنده و یک دوباره سازی جذاب از این ژانر در زمان خودش است. جنگ های متوالی گانگسترها بی نقص و جذاب است و همه اجراهای فیلم دقیق و کارشده است.مخصوصا مارک چاو که به عنوان پسر جوانی که عشق برادری او به تدریج به این خاطر که خود را با گروه جنایتکاران در یک ردیف می بیند تبدیل به خوی وحشیانه و بی رحم می شود بسیار تکان دهنده است.

کارگردان دوز نیو(که همچنین فیلم را تهیه کرده و در نوشتن فیلمنامه همکاری داشته است)مونگا را به عنوان شهری دره ای و زیبا که آمیزه ای است از میراث چینی و ژاپنی گذشتگان و ظهور مدهای غربی جدید نشان می دهد. مونگا یک فیلم گنگستری گرم و جدی است که سزاوار  است محبوبیتی بیش از جشنواره ها پیدا کند.

این فیلم از طرف تایوان به عنوان نماینده این کشور به اسکار 2011 معرفی شده است.

 

مدیر فیلبرداری: جیک پولاک

موسیقی:ساندی چان

بازیگران:چینگ تن جوان،مارک چاو،جو لونگ ما،کو چیا ین،ریدیان ووگان

زمان نمایش: 140 دقیقه

اولین نمایش: شصتمین جشنواره فیلم برلین

جوایز: بهترین کارگردانی هنری از جشنواره ی فیلم تایپه2010  ، برنده جایزه به خاطر ارتقا ی سطح سینمای آسیا از جشنواره بین المللی فیلم هاوایی2010

Screen Daily 

  • حسین ارومیه چی ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی