تاریکخانه

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

تاریکخانه

من نمیدونم آیا هر کدوممون یه سرنوشتی داریم یا تصادفی عین یه پر با نسیم به این طرف و اون طرف میریم.ولی فکر میکنم شاید هردوی اینها درست باشه.شاید هردوی اینا در یه زمان اتفاق میفته...فارست گامپ

مترجم و نویسنده سینمایی
دانشجوی دکترای مطالعات تئاتر در دانشگاه چارلز جمهوری چک
لیسانس زبان روسی ازدانشگاه شهیدبهشتی
فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس
فارغ التحصیل دوره فیلمسازی از انجمن سینمای جوانان ایران

سابقه همکاری با روزنامه بانی فیلم، مجله فیلم نگار، 24، سینمااعتماد، بولتن جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان،سایت های سینماسینما و...

تلاش برای بالا بردن توان سینمایی سرزمین ماندلا

منتشر شده در روزنامه بانی فیلم شماره 1875-13 آذر 1389

 صنعت فیلم در آفریقای جنوبی

 تلاش برای بالا بردن توان سینمایی سرزمین ماندلا

آفریقای جنوبی صنعت سینمای در حال رشد و پر تحرکی دارد که روز به روز به طور فزاینده ای در سطح بین المللی مطرح می شود.فیلمسازان داخلی و خارجی در این کشور از امتیازاتی چون لوکیشن های بی نظیر این منطقه  ، هزینه پایین تولید فیلم ها و نرخ تبادل مطلوب آنها برخوردارند که همین موضوع فیلمسازی را در اینجا تا 40 درصد ارزان تر نسبت به اروپا و آمریکا و همچنین 20 درصد ارزانتر نسبت به استرالیا می سازد . گل سرسبد فیلم های آفریقای جنوبی تسوتسی(Tsotsi) درام جسورانه گاوین هود است که درباره گنگستر جوانی در سووتو در نزدیکی ژوهانسبورگ بود و موفق شد اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را در سال 2006 به دست آورد.دیگر فیلمی که توانست در اسکار نامزد شود یستردی(Yesterday )بود که داستان مادری مبتلا به HIV مثبت بود و همچنین فیلم U Carmen ekhayalitsha که فیلمی به زبان بومیXhosa بود و برنده خرس طلای جشنواره فیلم برلین در سال 2005 شد. به همین ترتیب صنعت فیلمسازی در آفریقای جنوبی به عنوان سینمایی خلاق و با کیفیت توانست نامی برای خود به دست آورد.با کسب این اعتبار ، این فیلمهای پرخرج و موفق بودند که برای فیلمبرداری به آفریقای جنوبی آمدند..فیلمهایی چون الماس خونین با بازی لئوناردو دی کاپریو و ارباب جنگ با بازی نیکولاس کیج در نقش یک دلال بین المللی ارتش.ارباب جنگ از این نظر اهمیت داشت که توانست ویترینی باشد برای نمایش مناطق بکر و مهیج آفریقای جنوبی همچون شهرcape town که به جای 57 منطقه مختلف مثل افغانستان،بولیوی،سیرالئون در خاور میانه و مناطق دیگر از آنها استفاده شد.وفور این فرصتها که به وسیله فیلمسازان،تبلیغات و دیگر محصولات که توسط گروه های با تجربه فیلمسازی و تکنیسین های آفریقای جنوبی به دست آمده است ، ظرفیت فنی بالا و زیربنایی صنعت فیلمسازی را در این کشور نشان می دهد.

کمک به اقتصاد

دولت نیز صنعت فیلم را به عنوان بخشی با پتانسیل بالا به منظور رشد و توسعه بیشتر شناخته است.اگرچه سهم افریقای جنوبی در تولیدات جهانی فیلم به حداکثر0.4 درصد می رسد اما صنعت سینمای داخلی در آنجا روز به روز پیرفته تر می شود.در 1995 وقتی آفریقای جنوبی برای اولین بار به محلی با قابلیت های پیشرفت برای فیلم و تلویزیون شناخته شد صنعت فیلمسازی در حدود 4000 نفر را استخدام کرد که این تعداد به رقم 30000 نفر نیز رسیده است که همگی در کارهای مختلف مثل حمل و نقل مرتبط با فیلم ، پذیرایی و تدارکات مشغول فعالیت هستند و کسب درآمد می کنند..بر اساس آمار وزارت تجارت و صنایع صنعت سرگرمی در آفریقای جنوبی با فیلم ها و تولیدات تلویزیونی ارزشی بالغ بر 7.4 میلیارد راند(واحد پول آفریقای جنوبی)  دارد که سالانه بیش از 5.8  میلیارد راند در فعالیت های اقتصادی سهیم است و همچنین بر اساس تحقیقات فشرده اقتصادی اخیر که توسط کمیسیون cape film انجام شده است، این صنعت  ،گردش مالی سالانه مستقیمی بالغ بر 2.65 میلیارد راند دارد و نقشی غیر مستقیم در گردش سالانه بیش از 3.5 میلیارد راند در تولید ناخالص داخلی کشور دارد.سود این رشد در صنعت فیلم واضح و مبرهن است خصوصا وقتی تبدیل به یک مبادله خارجی می شود. تولیدمحصولات مشترک با کمپانی های بین المللی منجر به سرمایه گذاری های مستقیم به ارزش میلیون ها راند برای اقتصاد کشور می شود.آفریقای جنوبی قرارداد محصولات مشترکی را با چهار کشور کانادا،ایتالیا،آلمان و انگلستان امضاء کرده است:و این بدان معناست که هر محصول مشترک رسمی به عنوان یک محصول ملی برای هر یک از کشورهای مشارکت کننده تلقی می شود که آن را واجد هر سود یا کمک مالی که در هر کشوری موجود است ، می کند.آفریقای جنوبی همچنین مذاکرات غیر رسمی برای توافق نامه هایی با هند کرده است.

نقل داستان های آفریقایی

آفریقای جنوبی تاریخچه ای طولانی در فیلمسازی دارد.با آغاز فیلمبرداری اولین فیلمها ی خبری روز در طول درگیری      Anglo-boer ها در طول تحول قرن گذشته ، برنامه African mirror که برای نمایش فیلمهای خبری هفتگی  بود،در 1913 برپاشد و تا دهه 80 ادامه داشت.اولین  فیلم آفریقای جنوبی نیز سرقت الماس کیمبرلی بود که در 1910 فیلمبرداری شد.بیشتر تاریخچه سینمایی این کشور با گذشته آپارتایدی اش گره خورده است که منحصرا با فرهتگ مردم مرتبط بوده است، تا زمان ظهور دموکراسی در 1994 که آفریقایی ها تاریخ از دست رفته خود را دوباره احیا کردند.دولت نیز اهمیت فیلم را در ساختن میراث فرهنگی کشور با گفتن قصه های خودش درک کرده است و اقدام به فراهم کردن یک چارچوب منظم و قدرتمند برای ترغیب تولید بیشتر با استفاده از  ظرفیت های داخلی کرده است.بنگاه های خبررسانی آفریقای جنوبی نیز مجبور شدند تا این قانونهای وضع شده برای ظرفیتهای داخلی کشور را منتقل کنند که منجر به یک تقاضای فزاینده برای فعالیت های بومی شود. جالب است که روزانه بیش از هفت نمایش آفریقایی یا درام های احساسی سوزناک در آفریقای جنوبی تولید می شوند.ادی مبالو مسئول اجرایی انجمن فیلم و ویدئوی ملی آفریقای جنوبی در این باره گفته است: "این یک تاثیر اخلاقی ملی است برای ایجاد فرصتهایی برای آفریقای ها تا قادر شوند تاثیری را در بیان تصورات خود به وجود اورند ، در این مسیر، سینما نیز به عنوان یک صنعت،می تواند به پیشرفت ایده آلهای دموکراتیک ما و و شکوفایی آن کمک شایانی کند"

پیشرفت ها

در جایی که ظرفیت های موجود در کشور بیشتر برای تبلیغات در رسانه ها استفاده می شوند پخش کننده های آفریقایی شروع به جستجوی فرصتهای مناسب برای توزیع و پخش تولیدات داخلی در شرق آفریقا از طریق معامله های مستقیم و پایاپای کرده اند.این انتظار می رود که این کار تقاضا را برای تولیدات بومی با استفاده از ظرفیت های موجود افزایش دهد. فیلمسازان و تهیه کنندگان بین المللی با هزینه430 میلیون راندی استودیوهای هالیوودی مانند که در حومه Cape town ساخته شده اند نیز هدف قرار خواهند گرفت .علاوه بر این  با یک مشارکت خصوصی مکان های پیشرفته صدابرداری و فیلمبرداری  با امکانات فنی بالا برای پاسخگویی به نیازهای فیلمسازان بومی و جهانی  طراحی شده است که انتظار می رود تا پایان سال 2010 پایان پذیرد.سهام داران استودیوهای فیلمسازی در cape town که پیشتر با نام  dream worldشناخته می شدند ، از امکاناتی چون ویدئوویژن ها ، سرمایه گذاری های بلند مدت ،خزانه های بازرگانی آفریقای  جنوبی در هلدربرگ ، تجارت غربی cape  و آژانس های سرمایه گذاری برخوردارند. 

انگیزه ها و حمایت ها

دولت نیز از طریق بنیاد فیلم و ویدئوی ملی ، شرکت توسعه صنعتی و وزارت تجارت و صتایع  سرمایه گذاری عمده ای در صنعت تولید فیلم های داخلی می کند.

بنیاد فیلم و ویدئوی ملی

بنیاد فیلم و ویدئوی ملی به صنعت کمک می کند تا به صندوق ها و وام های مختلف دسترسی داشته باشد.توسعه فیلم و مخاطبان تلویزیون در آفریقای جنوبی استعدادها و مهارت ها را در کشور گسترش می دهد  و با تاکیدی ویژه بر ناکامی های پیشین به فیلمسازان کمک می کند تا تولیدات خود را در سطح جهانی ارائه و بازاریابی کنند .این بنیاد پیشنهاد تاسیس صندوقی را برای تولید فیلم ها و مستندها به اعطای وام های برگشت پذیر یا امتیازهای ویژه داده است. به علاوه بنیاد از  کمپانی های متعلق به صاحبان آفریقایی ، پروژه ها یا برنامه های مهم ملی که اجازه واگذاری دارند، حمایت می کند. بنیاد همچنین بودجه تمرین و تحصیل فیلمسازان و تولید کنندگان را از طریق سرمایه گذاری های مختلف تامین می کند و از تقاضاهای مختلف در زمینه بازاریابی و تسهیلات مالی برای پخش و توزیع محصولات  که به تهیه کنندگان و پخش کنندگان مستقل اجازه می دهد محصول خود را برای ارائه در بازار های جهانی ارزیابی کنند ، نیز حمایت می کند.

شرکت توسعه صنعتی

شرکت توسعه صنعتی که یک موسسه توسعه مالی دولتی است در جستجوی رسیدن به صنعت فیلمی مطلوب  با استفاده از مهارت هایی است که مردم از ناکامی گروه ها و فیلمهای داخلی دوره آپارتاید که توسط خود آفریقایی ها تولید و به نمایش در می آمدند، کسب کردند . رسانه های خبررسانی و واحد تسهیلات مالی و تجاری این شرکت اخبار بعد از تولید پروزه ها را منعکس می کند. تسهیلات نیز معمولا به شکل وام است و حداقل مشاکت آن  1میلیون راند است و بیشتر از 49 درصد در یک پروژه نیست. در ژوئن 2008 این شرکت بیش از 500 میلیون راند سرمایه گذاری کرده و بیشتر از 30 فیلم را در کشور حمایت کرده است.

وزارت صنایع و تجارت

وزارت تجارت و صنایع پیشنهاد های ویژه ای را به تولیدکنندگان به منظور ترغیب استفاده از ظرفیتهای داخل کشور و جذب تولیدات بین المللی داده است.این وزارتخانه در مارس 2008  فهرستی از فیلم های تجدید نظر شده و تولیدات تلویزیونی را اعلام کرد که خود آغاز راهی برای تولیدات کم خرج به وسیله همین فیلمسازان نو ظهور بود.  این پیشنهاد هایی در زمینه حمایت مالی به  تولیدات آفریقای جنوبی و قراردادهای رسمی  تولیدات مشترک با بودجه ای حداقل 2.5 میلیون راند (حدود 310000 دلار) داده است. برای اولین بار برای پیشنهاد های تخفیف 35 درصدی در هزینه فیلم ها و برنامه های تمام وقت تلویزیونی 6 میلیون راند( 745000دلار) و 25 درصد برای مابقی هزینه تولیدات خرج شد.لوکیشن فیلم ها و تولیدات تلویزیونی در نظر دارند فیلمها و تولیدات تلویزیونی پرخرج خارج از کشور را جذب کنند.این پیشنهاد شامل یک تخفیف 15 درصدی به  صاحبان تولیدات خارجی و سرمایه گذاری آفریقای جنوبی  با حداقل 12 میلیون راند(حدود 1.5 میلیون دلار) می شود.همه این برنامه ها قرار است تا سال 2014 انجام پذیرد برنامه ای که طبق آن برای هر فیلم که در آفریقای جنوبی تولید شود تخفیفی 10 میلیون راندی(حدود 1.24 میلیون دلار)هزینه خواهد شد.

کمیسون های فیلم های داخلی

سه مرکز اصلی منطقه ای ، کمیسون cape film،کمیسون فیلم Gauteng و مرکز فیلمDurban تاسیس شده اند تا شهرهای تحت نظر خود را برای استفاده به عنوان لوکیشن و ساختن محیطی مناسب برای فیلمسازان معرفی کنند.هر کدام از این کمیسیون ها در محدوده خاصی فعالیت می کنند.برای مثال کمیسیون Gauteng film عمده فعالیتش در زمینه برنامه هایی چون کمک های مالی و وام ها ،مذاکره برای تولید محصولات مشترک  و محصولات مشارکتی با پخش کننده های مختلف می باشد.

انگیزه های مالیالتی

سرویس مالیاتی آفریقای جنوبی بر اساس بند 24 مالیات بر در آمد  ، باعث کاهش هزینه تولید فیلم را برای صاحبان فیلم        می شود.این سرویس مانع از هر گونه کاهش در هزینه تولید یا هر تخفیفی تحت قوانین مالیاتی دیگری میشود و در عوض برای تامین بودجه فیلم به تولیدکنندگان کمک می کند. بند 24 همچنین از صاحب فیلمی که بخواهد برای تامین هزینه فیلم از درآمد خود کم کند حمایت می کند.

Southafrica.info منبع 

  • حسین ارومیه چی ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی