تاریکخانه

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

گاه نوشت های حسین ارومیه چی ها

تاریکخانه

من نمیدونم آیا هر کدوممون یه سرنوشتی داریم یا تصادفی عین یه پر با نسیم به این طرف و اون طرف میریم.ولی فکر میکنم شاید هردوی اینها درست باشه.شاید هردوی اینا در یه زمان اتفاق میفته...فارست گامپ

مترجم و نویسنده سینمایی
دانشجوی دکترای مطالعات تئاتر در دانشگاه چارلز جمهوری چک
لیسانس زبان روسی ازدانشگاه شهیدبهشتی
فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس
فارغ التحصیل دوره فیلمسازی از انجمن سینمای جوانان ایران

سابقه همکاری با روزنامه بانی فیلم، مجله فیلم نگار، 24، سینمااعتماد، بولتن جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان،سایت های سینماسینما و...

خواب عمیق هالیوود

منتشر شده در شماره 1867 روزنامه بانی فیلم-2 آذر 1389

25 فیلم برتر سینمای مستقل آمریکا در دهه اخیر به انتخاب نشریه filmmaker

خواب عمیق هالیوود

پایان هر دهه از این نظر که چه فیلمهایی توانسته اند به لحاظ موفقیت های جهانی و وجه اصلی خود یعنی ایجاد سرگرمی موفق باشند برای منتقدان از اهمیت زیادی برخوردار است . با نزدیک شدن به پایان این دهه نیز ما فیلمهای شاخص این دهه را البته از جنبه ای دیگر مورد بررسی قرار دادیم.فیلمهایی که همگی به نوعی وابسته به جریان مستقل سینمای آمریکا بودند.شاید عجیب نباشد که جاده مالهالند دیوید لینچ به عنوان برترین فیلم مستقل آمریکا در دهه جاری در نظرسنجی نویسندگان و منتقدان نشریه برگزیده  شد.

جاده مالهالند فیلم متفکرانه و غمگینی در جستجوی رسیدن به رویاهای سینمایی است که اتفاقا همین فیلم باعث ظهور ستاره ای ارزشمند به نام نائومی واتس جوان شد .به علاوه ، این نظر سنجی و انتخاب فیلمها بیشتر این موضوع را نمایان می کند که مجموعه عظیم و پرزرق و برق هالیوود در چه خواب عمیقی فرو رفته است و خارج از آن چه فیلمهای گاه کم خرج و بزرگی ساخته می شوند.

خود من نیز از اینکه جاده مالهالند در صدر این فهرست قرار گرفت کمی متعجب شدم. ولی حالا شاید شما از این موضوع تعجب نکنید، کمااینکه فیلم در صدر فهرست نشریاتی چون indie WIRE  و Film comment نیز قرار گرفته است.نشریه ما به هیچ وجه  سعی نکرده خود را به عنوان یک نشریه کاملا انتقادی مطرح کند ( چه بسا ما بیشتر وقت خود را صرف معرفی تجربه های فیلمسازان مستقل کرده ایم)با این حال ما در این نظر سنجی گستره انتخابمان را به فیلمهای آمریکایی و فیلمهای خاص تر محدود کردیم. همچنین تصمیم گرفتیم از تعریف و توضیح  اضافه در مورد فیلمهای  انتخابی این فهرست پرهیز کنیم ، فیلمهایی که نه تنها  فیلمهای کاملا مستقل آمریکا را در برمی گیرند بلکه شامل آن دسته از فیلمهایی که با اختصاص بخشی از سرمایه استودیوها و امتیازات مخصوص ساخته شدند  ، نیز می شوند. یکی از دوستان پیشنهاد داد تا از تمام نویسندگان و منتقدان مجله در سال گذشته فهرستی از فیلمهای واجد شرایط را تهیه کنیم ولی چنین فهرستی آن هم از این دست فیلمها به دست نیامد. مساله این است که در این نوع انتخاب چیزی که اهمیت دارد ماندگاری است و اینکه بتوانیم تمامی این فیلمها را به یاد بیاوریم . مثلا برای انتخاب یکی از فیلمها که به عنوان بهترین فیلم دهه برگزیده شده بود ناچار بودیم همه به دنبال آن برویم و فیلم را به یاد بیاوریم.خود من نیز وقتی مشغول تکمیل فهرست نهایی بودم فهمیدم که چقدر ماندگاری و یاد آوری و به نوعی فیلم هایی که بیشتر با آنها سر و کار داشتیم می تواند در امتیاز دهی و رتبه بندی فیلم ها مؤثر باشد.در این فهرست فیلمهای معتبر تر  و آن دسته از فیلمهایی که تبلیغات بسیاری برای آنها شده بود ، آنهایی که تحسین دیگر منتقدان را برانگیخته بودند و آنهایی که سرانجامشان به جای نمایش بر پرده سینماها به فروش در فروشگاه های فرهنگی درجه دو ختم شده بود نیز در دامنه انتخاب ما قرار گرفتند. (خوب است شما قبل از اینکه فیلمی را ببینید که با سرمایه شخصی ساخته و توسط هیچ پخش کننده ای توزیع نشده است به فیلم چهارم همین فهرست یعنی جرج واشنگتن اثر دیوید گوردون گرین رجوع کنید)

یا ممکن است فیلمهای بزرگتر دیگری وجود داشته باشند که ما همگی با آنها موافق بودیم.قضیه این است که در این نظرسنجی رأی هر نفر شامل چندین فیلم مختلف بود که پس از جمع آوری آرا فیلمهایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده بوند و ما همه روی آنها اتفاق نظر داشتیم به عنوان فیلم های برتر انتخاب شدند. البته نه اینکه فکر کنید این فهرست شامل فیلمهایی است که فقط توسط یک یا دو نفر انتخاب شده اند ( و چه بسا که برخی از کارگردانها از اینکه رأی دهندگان رای های جداگانه ای  به فیلمهای مختلفی از بین آن دسته از فیلم های آنها که فقط در این دهه ساخته شده بودند دادند ضربه خورده باشند).

یادآور می شوم که این فهرست باز هم به روز خواهد شد و فیلمهایی را که تا پایان سال در این فهرست قرار نگرفته بوند ، مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.در پایان از همه کسانی که در رای گیری و تکیمل این  فهرست به ما کمک کردند تشکر می کنم.

 

1.جاده مالهالند(دیوید لینچ،2001)

2.خون به پا خواهد شد(پاول توماس،2008)

3.جایی برای پیرمردها نیست(جوئل و اتان کوئن،2008)

4.جرج واشنگتن(دیوید گوردون گرین،2000)

5.کوهستان بروکبک(آنگ لی،2005)

6.گمشده در ترجمه(سوفیا کاپولا،2003)

7.جهنم(جاناتان کایت،2003)

8.غبار جنگ:یازده درس از زندگی رابرت س. مک نامارا(ارول موریس،2003)

9.قفسه درد(کاترین بیگلو،2008)

10. مرثیه ای برای یک رویا(دارن آرنوفسکی،2000)

11. درخشش ابدی یک ذهن بی آلایش(مایکل گوندری،2004)

12. مرد خاکستری(ورنر هرتزوگ،2005)

13. عشق گیج(پاول توماس اندرسون،2002)

14. ممنتو(کریستوفر نولان،2000)

15. پیش از طلوع(ریک لینکلتر،2004)

16. فیل(گاس ون سنت،2003)

17. عراق پاره پاره(جیمز لانگلی،2006)

18. ها ها ،چه مضحک!(اندرو بوژالسکی،2002)

19. دیدرس بی انتها(چارلز فریگسون،2007)

20. نیویورک از جزء به کل(چارلی کافمن،2008)

21. درباره اشمیت(الکساندر پاین،2002)

22. لوله غواصی و پروانه(جولیان اشنابل،2007)

23. جون باگ(فیل موریسون،2005)

24. باغ وحش(رابینسون دِوور،2007)

25. مردی با چرخ دستی (رامین بحرانی،2005)

 

  • حسین ارومیه چی ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی